E-commerce. De doodsteek van het huidige businessmodel?

E-commerce. De doodsteek van het huidige businessmodel?

Frederik DavidAlgemeen

Wij horen ze nog dagelijks, uitspraken over hoe e-commerce de gewone “commerce” treft. Maar is dat wel zo?
Begin februari 2017 lanceerde Gravelart haar eigen webshop, na een jaar van intern overleg en ontwikkelen.

“Aan het begin van het denkproces vonden wij het al dan niet online verkopen een moeilijke keuze, totdat we tot het besef kwamen dat er eigenlijk geen keuze te maken viel. We moesten het gewoon doen”, zegt Frederik David, sales & marketing verantwoordelijke bij Gravelart.

E-commerce. De doodsteek van het huidige businessmodel?

De feiten bevestigen het: in 2012 stond e-commerce in België voor een totale omzet van € 4,7 miljard. In 2016 vertegenwoordigde de omzet al meer dan € 9 miljard. Ongeveer 75 % van de bevolking deed op zijn minst één online aankoop.

België zet hiermee momenteel de sterkste groei neer in Europa (stijging in 2016 ten opzichte van 2015). Het is dus geen kwestie meer van springen we op de trein, want die heeft het station al lang verlaten.
De groei van het online web-winkelen gaat de komende jaren nog sterk toenemen, hoewel de Brexit een niet te onderschatten impact zal hebben. Uit onderzoek van E-commerce Europe blijkt dat de in 2017 voorziene Brexit een negatieve invloed zal hebben op de hele e-commerce in Europa.

“Wij zien onze webshop als een platform, waar we de consument warm kunnen maken voor nieuwe producten en onze professionele klant nog beter kunnen ondersteunen en informeren. Het argument dat een webshop de relatie met eigen klanten zou kunnen ondermijnen, klopt helemaal niet. Een consument die online koopt, doet dat zonder tussenkomst van een professional. Wij stellen ook vast dat veel online verkoop nu wegvloeit naar de omringende landen. Daarmee is elke partij de verliezer op dit moment. Gravelart probeert op deze manier die trend een halt toe te roepen”, vertelt Frederik.

“De toekomst zal uitwijzen dat dat beide modellen hand in hand gaan. Wij geloven in een hybride model. Kijk maar naar Coolblue en Amazon. Beide bedrijven openden ondertussen fysieke winkels omdat ze beseffen dat persoonlijk contact met de klant van groot belang blijft.”

Back to overview